26 januari 2009

Het revalideren

In Januari ben ik eindelijk begonnen met revalideren!
Ik zal even precies uitleggen, wat ze daar doen, wat ik zelf moet doen enz. want het is zo'n lang verhaal, dat ik 't gewoon niet aan iedereen uit kan leggen..

Het hele revalidatie-team bestaat uit;
- Een revalidatie-arts (1x in de 6weken een gesprek)
- Een ergotherapeut (elke maandagmiddag)
- Een fysiotherapeut (elke maandagmiddag)
- Een psycholoog (1x in de 2/3weken op maandag/woensdag)

Het is allemaal een half uurtje per x, dat lijkt niet veel.. maar het is wel heel erg vermoeiend..
Bij de ergotherapie moet ik vooral leren mn dag goed in te plannen en goed weten waar m'n grens ligt. Ik moest de 1e weken heel duidelijk aangeven, wat ik belangrijk vond wat ik straks weer wou kunnen en elke dag bijhouden, wat ik deed, hoelang, hoe zwaar dat was en daar punten voor geven. Op een schooldag bijv. zat ik rond de 18punten (het meest was 30, maargoed daar was ik dan ook weer 2/3 dagen kapot van) maar dat was dus al teveel, want dat hou ik niet elke dag vol. Dus nu mag ik per dag nog maar aan de 10punten komen en dat is echt weinig!! Ik ben nu bezig met de schema's op de computer aan het maken (want als je zo weinig maar mag doen, moet je wel van te voren precies weten wat je gaat doen anders zit je er zo weer overheen) dus die zal ik hier wel een x opzetten, als ik er klaar mee ben! In ieder geval, een half uurtje tv kost al 1 punt, dus je kunt nagaan dat je zo aan de 10pnt zit. Alleen de reis naar school en terug kost ookal 4 punten, dus dan kan ik nog maar heel even les hebben en verder die dag gewoon niks doen of bijna niks. Als je rust gaan er wel punten af, 2 uur slapen is -4 punten.. dus je moet echt de dag zo goed mogelijk proberen in te delen, maar uiteindelijk blijft er gewoon weinig over! ;)
Bij de fysiotherapie gaan ze eigenlijk met alles een beetje bezig, alles waar je moe van kunt worden. Bijv. de manier van bewegen, ademen, denken en ik krijg ontspanningsoefeningen. Heb wel het idee dat ik door al die oefeningen enzo, straks wat meer energie zal hebben.
Bij de psycholoog ben ik nog maar 1x geweest en dat was meer een intake, moest vertellen wat voor soort type ik was. Ik moet daar vooral leren zeggen als ik iets niet meer kan/wil (wat ik nu bijna nooit doe en waardoor ik weer te lang doorga) dus duidelijke grenzen aan kunnen geven, wat ook echt nodig is om beter te kunnen worden. Voor de volgende keer moest ik een aantal thema's bedenken waarover ik veel nadenk, wat niet zo moeilijk is, omdat ik over bijna alles heel lang na kan denken. Maar dat is ook vermoeiend! Ook moet ik 3 situaties beschrijven, waarin ik moeite had om nee te zeggen of uit mezelf te gaan stoppen met iets te doen..
Of ik er helemaal beter van kan worden, kunnen ze niet zeggen.. maar je moet het vooral leren accepteren en er zo goed mogelijk mee om leren gaan, waardoor de moeheid sowieso wel wat minder zal worden! En je leert jezelf er gewoon heel goed door kennen en dat is natuurlijk altijd handig, dus helemaal voor niks is dit allemaal niet! ;)
Dit was 't even, zal snel een schema van de dagindeling hierop zetten!
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten